PERMINTAAN penerbangan jarak dekat yang mantap dan penurunan ketara harga minyak mentah global dijangka memberi kelebihan kepada AirAsia Bhd yang menumpukan kepada model perjalanan sebegitu, di samping menawarkan harga tiket kompetitif. Sejak tercetus kesan krisis subprima pertengahan tahun lalu, permintaan penerbangan jarak dekat meningkat lebih tinggi berbanding perjalanan jarak jauh. “Pada mula krisis, permintaan jarak dekat meningkat kukuh khususnya bagi syarikat penerbangan perkhidmatan penuh, berbanding permintaan jarak jauh ke Amerika Syarikat (AS), Eropah dan Asia,” kata Penganalisis Pengangkutan CIMB Investment Bank Bhd, Raymond Yap menerusi laporan penyelidikannya, baru-baru ini.
“Bagaimanapun, selepas tumbangnya Lehman Brothers pada September lalu, penerbangan perkhidmatan penuh mula mengalami kelembapan trafik bagi kabin utama perjalanan jarak dekat dan penumpang lebih memilih kelas ekonomi,” tambahnya. Katanya, kekukuhan permintaan jarak dekat dan pemilihan kos penerbangan lebih murah memberi kelebihan kepada syarikat penerbangan kos rendah seperti AirAsia. “Dengan model perjalanan kurang daripada empat jam, AirAsia dijangka mampu mempamerkan pendapatan kukuh berbanding syarikat penerbangan perkhidmatan penuh yang terpaksa berdepan penurunan permintaan perjalanan jarak jauh.
“Pada masa sama, penumpang kelas ekonomi penerbangan perkhidmatan penuh sedang beralih menggunakan penerbangan kos rendah ekoran penjimatan yang kini menjadi perhatian utama dikalangan penumpang,” kata Yap. Dengan pesawat baru A320s, AirAsia mampu menawarkan perjalanan Bangkok, Jakarta, Singapura, Hong Kong, Shengzhen, Kuching dan Kota Kinabalu pada harga sekitar 50 peratus lebih rendah berbanding penerbangan perkhidmatan penuh. Pada masa sama, kejadian kerosakan yang kurang, penangguhan perjalanan susulan penggunaan pesawat baru membolehkan kos diuruskan dengan lebih cekap, sekali gus membenarkan syarikat itu membuat tawaran istimewa untuk menarik lebih ramai penumpang. “Walaupun faktor muatan susut kira-kira empat peratus dalam tiga bulan pertama tahun ini berbanding tempoh sama tahun lalu, namun ia disebabkan pertumbuhan tinggi kapasiti dari segi jumlah tempat duduk kosong perkilometer (ASK) yang mencecah 30 peratus berbanding tahun lalu.
“Pendapatan perkilometer (RPK) AirAsia pula meningkat pada kadar memuaskan sekitar 25 peratus berbanding tahun lalu, di sebalik penurunan RPK beberapa syarikat penerbangan terkemuka. Justeru, menunjukkan AirAsia memiliki permintaan kukuh susulan statusnya sebagai syarikat penerbangan kos rendah jarak dekat,” jelasnya. Aktiviti pengembangan operasi secara agresif dari segi penerokaan laluan baru dan penambahan kekerapan di laluan sedia ada, membuka peluang kepada AirAsia mewujudkan permintaan baru. Bermula 1 Disember lalu, syarikat itu menambah kekerapan penerbangan KL-Singapura kepada tujuh kali sehari berbanding dua kali sehari sebelum ini. “Kami berpendapat, langkah AirAsia itu akan merebut pasaran bagi laluan KL-Singapura daripada syarikat penerbangan perkhidmatan penuh,” kata Yap. “Pada masa sama, AirAsia X pula melancarkan penerbangan ke Melbourne dan Perth menggunakan pesawat terbarunya, A330-300s dan akan ke United Kingdom pada Mac 2009. Laluan baru ke Thirupalli, India yang diperkenalkan AirAsia baru-baru ini juga dilihat mendapat sambutan susulan mendapat tempahan penuh antara 1 hingga 18 Disember,” katanya. CIMB Invesment mengunjur pendapatan syarikat itu kekal kukuh pada 18.10 sen/RPK pada 2009, namun pendapatan tempat duduk kosong perkilometer (RASK) dijangka susut 2.7 peratus pada tahun depan susulan penurunan jumlah muatan kepada 74 daripada 76 peratus pada tahun ini. Namun, hasil kekal mantap berikutan sumbangan daripada sektor laluan pendapatan tinggi KL-Singapura yang akan mengimbangi penurunan pendapatan bagi sektor laluan lain. “Kami tidak jangka hasil AirAsia terjejas susulan pemansuhan surcaj bahan api,” kata Yap. Selain itu, kos bahan api yang ketara lebih rendah akan memberi impak positif yang dramatik kepada syarikat penerbangan itu pada tahun depan. “Selepas melupuskan kos lindung nilai bahan api sebanyak RM215.3 juta tahun ini, AirAsia tidak lagi menjalankan aktiviti lindung nilai bagi keperluan bahan apinya tahun depan. “Kami yakin syarikat itu kini aktif mencari paras harga sesuai untuk membuat tempahan bahan api bagi tempoh jangka panjang. Mungkin sekitar AS$40 setong (minyak mentah) dan jika berjaya, ia tentunya memberi kesan positif besar kerana ia memberi gambaran lebih jelas,” katanya. CIMB Investment mengunjurkan purata harga bahan api jet bagi 2009 adalah kira-kira AS$80 satu tong dan AS$85 satu tong pada 2010. Harga bahan jet ketika ini berada pada paras sekitar AS$40 satu tong, selepas melonjak ke paras AS$180 satu tong pada Julai lalu. Sementara itu, isu pembiayaan bagi penerimaan 37 lagi pesawat A320 mulai pertengahan tahun depan sehingga awal 2011 juga sudah selesai, apabila syarikat itu mendapat sokongan kewangan daripada European Credit Agencies baru-baru ini. CIMB Investment menaikkan harga sasaran AirAsia daripada 91 sen kepada RM1.80 sesaham.
“Bagaimanapun, selepas tumbangnya Lehman Brothers pada September lalu, penerbangan perkhidmatan penuh mula mengalami kelembapan trafik bagi kabin utama perjalanan jarak dekat dan penumpang lebih memilih kelas ekonomi,” tambahnya. Katanya, kekukuhan permintaan jarak dekat dan pemilihan kos penerbangan lebih murah memberi kelebihan kepada syarikat penerbangan kos rendah seperti AirAsia. “Dengan model perjalanan kurang daripada empat jam, AirAsia dijangka mampu mempamerkan pendapatan kukuh berbanding syarikat penerbangan perkhidmatan penuh yang terpaksa berdepan penurunan permintaan perjalanan jarak jauh.
“Pada masa sama, penumpang kelas ekonomi penerbangan perkhidmatan penuh sedang beralih menggunakan penerbangan kos rendah ekoran penjimatan yang kini menjadi perhatian utama dikalangan penumpang,” kata Yap. Dengan pesawat baru A320s, AirAsia mampu menawarkan perjalanan Bangkok, Jakarta, Singapura, Hong Kong, Shengzhen, Kuching dan Kota Kinabalu pada harga sekitar 50 peratus lebih rendah berbanding penerbangan perkhidmatan penuh. Pada masa sama, kejadian kerosakan yang kurang, penangguhan perjalanan susulan penggunaan pesawat baru membolehkan kos diuruskan dengan lebih cekap, sekali gus membenarkan syarikat itu membuat tawaran istimewa untuk menarik lebih ramai penumpang. “Walaupun faktor muatan susut kira-kira empat peratus dalam tiga bulan pertama tahun ini berbanding tempoh sama tahun lalu, namun ia disebabkan pertumbuhan tinggi kapasiti dari segi jumlah tempat duduk kosong perkilometer (ASK) yang mencecah 30 peratus berbanding tahun lalu.
“Pendapatan perkilometer (RPK) AirAsia pula meningkat pada kadar memuaskan sekitar 25 peratus berbanding tahun lalu, di sebalik penurunan RPK beberapa syarikat penerbangan terkemuka. Justeru, menunjukkan AirAsia memiliki permintaan kukuh susulan statusnya sebagai syarikat penerbangan kos rendah jarak dekat,” jelasnya. Aktiviti pengembangan operasi secara agresif dari segi penerokaan laluan baru dan penambahan kekerapan di laluan sedia ada, membuka peluang kepada AirAsia mewujudkan permintaan baru. Bermula 1 Disember lalu, syarikat itu menambah kekerapan penerbangan KL-Singapura kepada tujuh kali sehari berbanding dua kali sehari sebelum ini. “Kami berpendapat, langkah AirAsia itu akan merebut pasaran bagi laluan KL-Singapura daripada syarikat penerbangan perkhidmatan penuh,” kata Yap. “Pada masa sama, AirAsia X pula melancarkan penerbangan ke Melbourne dan Perth menggunakan pesawat terbarunya, A330-300s dan akan ke United Kingdom pada Mac 2009. Laluan baru ke Thirupalli, India yang diperkenalkan AirAsia baru-baru ini juga dilihat mendapat sambutan susulan mendapat tempahan penuh antara 1 hingga 18 Disember,” katanya. CIMB Invesment mengunjur pendapatan syarikat itu kekal kukuh pada 18.10 sen/RPK pada 2009, namun pendapatan tempat duduk kosong perkilometer (RASK) dijangka susut 2.7 peratus pada tahun depan susulan penurunan jumlah muatan kepada 74 daripada 76 peratus pada tahun ini. Namun, hasil kekal mantap berikutan sumbangan daripada sektor laluan pendapatan tinggi KL-Singapura yang akan mengimbangi penurunan pendapatan bagi sektor laluan lain. “Kami tidak jangka hasil AirAsia terjejas susulan pemansuhan surcaj bahan api,” kata Yap. Selain itu, kos bahan api yang ketara lebih rendah akan memberi impak positif yang dramatik kepada syarikat penerbangan itu pada tahun depan. “Selepas melupuskan kos lindung nilai bahan api sebanyak RM215.3 juta tahun ini, AirAsia tidak lagi menjalankan aktiviti lindung nilai bagi keperluan bahan apinya tahun depan. “Kami yakin syarikat itu kini aktif mencari paras harga sesuai untuk membuat tempahan bahan api bagi tempoh jangka panjang. Mungkin sekitar AS$40 setong (minyak mentah) dan jika berjaya, ia tentunya memberi kesan positif besar kerana ia memberi gambaran lebih jelas,” katanya. CIMB Investment mengunjurkan purata harga bahan api jet bagi 2009 adalah kira-kira AS$80 satu tong dan AS$85 satu tong pada 2010. Harga bahan jet ketika ini berada pada paras sekitar AS$40 satu tong, selepas melonjak ke paras AS$180 satu tong pada Julai lalu. Sementara itu, isu pembiayaan bagi penerimaan 37 lagi pesawat A320 mulai pertengahan tahun depan sehingga awal 2011 juga sudah selesai, apabila syarikat itu mendapat sokongan kewangan daripada European Credit Agencies baru-baru ini. CIMB Investment menaikkan harga sasaran AirAsia daripada 91 sen kepada RM1.80 sesaham.
No comments:
Post a Comment